Saturday, August 14, 2010

Eu cand vreau sa aplaudati, aplaudati!

Aflu ca filmul "Eu cand vreau sa fluier, fluier" va fi propus din partea Romaniei la premiile Oscar.

Nu v-am mai spus niciodata, dar sunt 1/16 grec. Legatura cu titlul este aceea ca, atunci cand aud astfel de stiri, sunt grec, altfel sunt nord-american, si rar, tot mai rar, roman. Nu trebuie sa ma injurati pentru ultima parte, e o optiune personala. Pur si simplu m-am saturat sa imi fie rusine ca sunt roman.

Dar sa ma intorc la filmul amintit. L-am vazut, nu mi-a placut absolut deloc. Un film despre puscariasi, cu actori puscariasi, jucat partial si deloc surprinzator - da, ati ghicit, intr-o puscarie. Un film de un realism deja obosit, redundant, sacaitor prin goliciunea lui groteasca. Este original pentru un strain? Sigur. Dar reprezinta un act cultural, cu atat mai mult unul care sa merite promovat la nivel international? Ma indoiesc profund.

Imaginati-va urmatoarea scena: pe o planeta indepartata, un alien scufundat intr-o adanca plictiseala ia containerul in care a facut pipi - da, pipi - si il arunca dupa niste bolovani. Fast forward 2 milioane de ani, chinezii ajung pe planeta respectiva si descopera containerul. Sa vezi minunatie, in interior se afla inca un lichid extrem de acid, iar modelul de pe container, extrem de alambicat si cu o inscriptie ciudata ("aici a facut pipi XEW2124") ii ajuta sa ajunga la singura concluzie logica: aceasta este o sticla de parfum de provenienta extraterestra. In orice caz, un artefact exotic.

Ei bine, daca filmul asta ar ajunge la Oscar cam aceasta ar fi in cel mai bun caz reactia pe care o poate obtine. Nu cultura, ci exotism. Nu talent creator, performanta. Ci o multumire similara cu aceea de a vedea o maimuta care dupa 5 ani de incercari stie in sfarsit sa apese imaginea unui mar cand ingrijitorul spune "hungry?".

De ce suntem atat de primitivi cultural????

1 comment:

  1. :) felicitari pentru titlu! n-am vazut filmul, nu m-a tentat, nu pot sa ma pronunt.

    ReplyDelete