Thursday, February 16, 2012



.
Am aflat abia dupa ce a murit: bunicul meu a facut puscarie. Fin observator al naturii umane, nu am intuit absolut nimic pana sa-mi spuna maica-mea. A fost unul dintre acele secrete ale unei familii care sunt ferecate zeci de ani si despre care nu vorbeste nimeni, niciodata, niciunde. Asa incat nu am stiut, dar am depus apoi tot efortul sa aflu cum s-a intamplat. Bunica-miu a fost, bazat pe propria mea experienta, unul dintre cei mai normali si decenti oameni pe care i-am cunoscut asa incat asocierea cu notiunea de puscarie m-a intrigat. Povestea este urmatoarea:

A fost odata ca niciodata un tanar, sa-i spunem M. Foarte sociabil, cu o slujba buna de gestionar, multi prieteni si familie unita, 2 copii. Printre acesti prieteni cel mai bun era Panait, un om glumet, de viata. Panait era si dansul gestionar la o intreprindere la 2 pasi de M. Ei bine, la un moment dat si pentru ca stilul de viata il cerea acut, Panait ar fi vandut pe sub mana din gestiune o mare cantitate de produse, cateva zeci bune de mii lei intr-o vreme cand salariile erau sute. Pentru ca nu avea acte care sa justifice lipsa, l-a rugat pe M sa intocmeasca impreuna niste chitante conform carora M cumparase produsele lipsa si urma sa le achite; promisiunea lui Panait era aceea de a acoperi suma cat de urgent se poate, ca si cand ar fi fost platita de M. Planul era bun teoretic: Panait vanduse produsele legal si daca arata $ era ok, la M in gestiune nimeni nu stia de vreo cumparare iar un eventual control nu putea gasi ceea ce nici nu exista.

Bineinteles ca Panait s-a dat lovit, nu a venit cu banii promisi, iar la control a aratat senin chitantele de la M, care la randul sau intrebat nu a putut arata nici produsele, nici nu a putut justifica lipsa platii catre Panait. Urmarea au fost cateva luni bune de bulau.

Nu ma impresioneaza faptul in sine, nici naivitatea lui M. Ceea ce mi se pare remarcabil este lipsa de urme a acestor experiente. Nu am banuit nimic, nu am vazut nici o trasatura, vorba, gest, comportament care sa tradeze in cei aproape 30 ani cat l-am cunoscut ceea ce s-a intamplat. Nimic.
.

No comments:

Post a Comment