Tuesday, November 15, 2011

Justice

.
Nu -cred ca- sunt un om rau. Poate prea temperamental, critic, nerabdator - asta da. Insa cu toata parerea buna pe care o am despre propriul meu self ma simt foarte prost cand sunt santajat emotional.

Hai sa luam un exemplu vazut pe alt blog mult mai vizitat decat al meu. X scrie un post pe o tema oarecare. Apare un comentariu al unui oarecare Botosani Ortodox care solicita sprijinul pentru popularizarea blogului sau. Numele userului e un pic comic, trebuie sa recunoasteti, un pic naiv. Am ras, am comentat putin acid. Dar... hai sa dau click pe link-ul aluia, sa vad si eu ce vrea sa promoveze - ya, I know, curiosity killed the penguin.

Acolo, durere mare, cateva cazuri sociale, copii cu diverse afectiuni. Da, nu e treaba mea, sunt copii altora, bla-bla, de ce aia si nu sutele/miile mai dramatici, ce au ei mai special decat cei necunoscuti si fara acces la net din mai stiu eu ce sat uitat de lume, cat de intemeiate sunt tratamentele ptr care se cer zeci mii euro, care sunt ratingurile clinicilor unde se presupune ca vor fi tratati, de cine si ce pregatire au aia, daca e un scenariu clever gen Filantropica (da, sunt cam paranoic, I know it) samd.

Si atunci m-am intrebat: este ok sa santajezi emotional cititorii fara a oferi informatii complete despre cazurile respective? Mda, "complete" inseamna relevante medical, scans dupa diverse docs necesare pentru decizie etc. Foarte probabil insa ca aia saracii nici nu stiu pe ce lume traiesc, medical vorbind, si devine o problema de bun-simt a trimite in good faith ceva bani intr-un efort punctual si neinformat suficient, dar care poate conta.

Well, pentru asta exista fundatii. Nu stiu cat de functionale sunt in Romania, tara unde si administratorii de bloc au grade pe umar. Dar in principiu, fundatiile ar trebui sa faca liste de prioritati si sa satisfaca principiul de "Justice" conform caruia $ merg la "most in need that would get the most benefit". A determina aspectele astea 2 dintre "" cere ceva pregatire si ice-cold logic intr-un domeniu ca un vulcan, in care fiecare vrea sa-si salveze copilul/parintele/prietenul fara a-i vedea pe ceilalti.

Food for thought: 1 ora de zbor cu elicopterul costa ~350-500E, un copil luat la intamplare din blogul amintit mai sus are nevoie de 30 mii E pentru o operatie in urma careia -poate- ii va fi salvat unul dintre ochi. Relativ recent, un copil dintr-un sat a murit cu pneumonie tratabila pentru ca in miezul iernii troienele au impiedicat ambulanta sa ajunga la 40 km de oras si sa il duca la spital; un elicopter ar fi facut treaba in jumatate de ora. Unde ati da banii?
.

No comments:

Post a Comment