Wednesday, February 23, 2011

Doctor bun

Cautam un amic din Romania care este gineco/ob si fara sa vreau am dat, bineinteles, peste forumurile viitoarelor/actualelor mame care isi recomandau una alteia diversi medici de la Elias. Multe din aceste povesti il au ca personaj principal pe un anumit medic sef de sectie din acel spital.

Nu il cunosc pe respectivul nici macar de departe asa incat nu pot comenta nimic despre pregatirea sa. Dar daca as fi dansul, comentariile negative asociate cu acest nume -multe, mult prea multe- m-ar pune serios pe ganduri. Chiar si putinele comentarii pozitive suna negativ, gen (parafrazand): "asa este, vorbeste mai dur si e vulgar, dar nu am avut nici o problema la nastere/ prefer un medic care sa nu vorbeasca cu draga doamna dar care sa stie totul cand il intreb" asta (comentariul meu) in cazul in care binevoieste sa raspunda.

Aceste comentarii m-au facut sa ma gandesc la faptul ca in Romania pacientii au despre medicina si medici pareri ce demonstreaza naivitate, nerealism si o cultura medicala deosebit e redusa (vb de majoritatea, poate exista si pacienti care intra in cabinet cu ultimul numar din JAMA).

As avea cateva comentarii:
  • Dragi mei -nemedici :) - un medic adevarat este in primul rand politicos pentru ca nu exista profesionalism fara politete. Replici precum "cand l-ai facut (copilul) nu ai tipat, nu???" sau altele pe care ma jenez sa le reproduc aici fac parte din cu totul alte secole.
  • Un medic bun nu este cel care stie totul si are un raspuns prompt la absolut orice intrebare (eu ca pacient as fi chiar suspicios  in situatia asta) ci acela care stie sa caute raspunsul si are puterea sa recunoasca faptul ca acum nu stie care este acest raspuns (dar va studia pb si iti va oferi informatiile cele mai pertinente, evidence-based). NIMENI in medicina nu stie totul, macar si pentru faptul ca in fiecare saptamana apar studii noi, informatii noi.
  • Medicul nu hotaraste tratamentul aproape niciodata (anumite exceptii legate de pacienti incompetenti/urgente). Medicul CONSILIAZA un pacient competent asupra variantelor de tratament, cu riscurile si beneficiile fiecarei alternative astfel incat PACIENTUL sa poata lua o hotarare informata. In alte tari a nu mentiona posibile alternative sau a trata fara consimtamantul informat al pacientului se soldeaza cu procese justificate.
  • Pacientul are dreptul sa intrebe orice legat de situatia sa si are dreptul sa primeasca raspuns. Nici o intrebare nu este neavenita (si chiar daca pare asa poate cu atat mai mult trebuie explorata uneori).
  • NICI UN MEDIC nu are voie sa sisteze a trata un pacient compliant si civilizat doar pentru ca alternativa aleasa de acesta, dintre cele oferite de medic, nu este in topul preferintelor medicului (cu putin exceptii ca de ex avortul, dar si in cazul acesta medicul trebuie sa informeze pacientul despre decizia sa pentru a-l ajuta sa gaseasca solutii in timp util).
  • Pacientul nu este doar o curiozitate medicala, o entitate purtatoare a unei afectiuni care trebuie explorata sau rezolvata. Accentul nu este pe boala ci pe pacient. Iar acest pacient are, pe langa boala, si alte dimensiuni: emotii, intelect, informatii, situatie financiara, grupuri care ofera suport sau nu. A ignora oricare dintre aceste aspecte pentru a te concentra exclusiv "boala" reprezinta o eroare majora in aproape orice situatie (cand, bineinteles, nu este vorba, again, de urgente in care rapiditatea interventiei este un factor critic).
Orice personaj care nu urmeaza regulile de mai sus (mai sunt si multe altele ce privesc alte aspecte) NU este medic, este doar o persoana care a citit cateva carti de medicina si care nu ar trebui sa profeseze.

1 comment:

  1. S-a nimerit foarte bine sa postezi asta cand tocmai am avut o experienta absolut urata la o clinica privata. Medicul m-a luat in permanenta peste picior, ba la un moment dat a si inceput sa ma tutuiasca. Probabil nu ma ridicam la inaltimea valorii sale.
    In plus, mi-a dat o reteta pentru niste medicamente extrem de scumpe, ceea ce eu suspectez ca e o practica in anumite cabinete: iti recomanda medicamente produse de anumite firme, cu toate ca exista variante mai ieftine. In fine, si eu am fost suficient de naiva incat sa ma duc si sa le cer exact pe alea, in loc sa intreb farmacistul daca exista variante mai ieftine.
    Ma intrebam acum in ce masura o reclamatie la conducerea clinicii l-ar ajuta pe medic sa inceapa sa-si trateze pacientii ca pe persoane demne de un minim respect.

    ReplyDelete