Saturday, February 20, 2010

Libertatea de a fi prizonier

Traim timpuri ciudate.

In secolul trecut zambeam ironic ascultandu-i pe cei panicati de evolutia tehnicii. Tatal meu, de exemplu, imi spunea cu durere cum dispar nu stiu ce paduri/lacuri, iar eu ii replicam zeflemitor, ca va pescui probabil intr-o realitate virtuala, peste 20 ani. Argumentul meu suprem: daca simturile nu vor fi in stare sa distinga intre ceea ce exista si ceea ce crezi ca exista, relax, experienta este aceeasi.

Imaginam libertatea de a face orice doresti, in limite decente, ca imaginea finala a unui puzzle tot maicomplet cu fiecare gadget care promitea mai mult. Iar cu cat un individ este mai liber, cu atat este mai evoluat, right? :) Lucian Blaga vedea participantii la evolutie in mod interesant impartiti in 2 mari grupuri: aceia cu skills mediocre, fortati prin aceasta sa devina mai inteligenti si sa urce pe scara evolutiei, si al doilea grup, al celor ale caror skills sunt din ce in ce mai adaptate la mediul inconjurator, drept care devin neinteresati sa evolueze, daca vrei "blazati" in mediul confortabil la care sunt din ce in ce mai adaptati. Reversul medaliei este ca cei din grupul 1 sunt atat de neadaptati incat nu sunt major afectati de schimbari, cei din al 2-lea grup sunt atat de adaptati incat, paradoxal, dispar primii la modificari minore ale mediului. Am remarcat recent ca, cel putin tehnologic, fac parte cu brio din al doilea grup.

Asemeni unui animal adaptat perfect, am atatea tools in jur incat daca acum, sa spunem, as vrea sa ma duc in varf de munte sa sun pe unul in Honolulu si sa-i tip in receptor pozitia mea absolut exacta, as putea. Dar are vreo relevanta? Voi avea efectiv nevoie vreodata sa fac asta? Sunt posesorul unui gen de libertate care imi promite aproape numai lucruri de care efectiv nu am nevoie. Simt uneori ca ma sufoca.

Constient de cat de adaptat am devenit, am hotarat sa revin in grupul 1 si sa ma deadaptez activ. Voi pastra numai lucrurile de care am efectiv nevoie si pe care le folosesc de fapt in fiecare zi. La sfarsitul acestui proces de "purificare" mentala, voi fi atat de neadaptat incat probabil voi umbla cu carte de telefon dupa mine, dar va fi o singura carte, si nu x all-in-ones, smartphones, x laptops, pdas, gps, etc.

Voi fi un "taliban" tehnologic.

No comments:

Post a Comment