Saturday, November 13, 2010

Primul pas "afara"

Am fost de cand ma stiu fascinat de strainatate. Totul a inceput cu istoriile pe care mi le spunea taica-miu in noptile fara curent electric si ger naprasnic cand singura mea distractie era sa il rog sa deschida gura sobei sa vad focul si jarul si sa-mi povesteasca. Aflam despre tari si popoare pe care mi le imaginam in detaliu, fiecare fraza mai adaugand un layer de culoare peste o foaie initial alba.

Apoi, cand eram ceva mai lucid si in ultimii ani de comunism, taica-miu a devenit cumva obsedat sa plece din Romania. Cum a inota Dunarea si a ne lasa pe noi in urma cativa ani nu ii suradea prea tare, a incercat sa plece legal in delegatie in tari exotice africane ca inginer. Fara succes insa, avea prea mult bun simt cat sa stie sa mituiasca pe cine trebuia sau sa devina "cumatru" cu persoanele importante. Gratie inteligentei si perseverentei, de fiecare data ajungea totusi pana intr-un punct foarte aproape de a pleca. Mozambic a fost prima astfel de destinatie posibila. Ma bufneste rasul gandindu-ma ca prima intrebare a fost cum ne aparam de lei, daca o sa traim -cum imi imaginam- intr-un fel de coliba din crengi cu acoperis din frunze de palmier. Mi s-s spus ca de fapt mozambicanii traiesc in orase destul de moderne, mai moderne decat Bucurestiul, cu blocuri inalte si o groaza de magazine cu lucruri colorate, cum nu a mai vazut nici un copil in Romania. "Ca in Neckerman" erau cuvintele maica-mii, si era de ajuns pentru ca stiam in detalii microscopice fiecare pagina, in special cele cu arme cu aer comprimat, jucarii si dulciuri. Am imbratisat atat de tare ideea incat intr-o buna zi unul din prietenii mei a venit cu lacrimi in ochi la maica-mea sa-l luam si pe el in Mozambic. Nu am plecat iar apoi a urmat o secventa din care au facut parte pe rand Marocul, Libia, Egiptul si alte cateva posibile destinatii fantastice. La fiecare, am invatat cate ceva despre istoria, limba, obiceiurile si bucataria locala (se pare ca nimic nu bate friptura de sarpe din Mozambic).

Cand Ceausescu a fost impuscat de fostii prieteni, i-am spus parintelui "hai sa mergem, acum putem". Plin de optimism, mi-a replicat vesel ca "nu mai e nevoie, acum o sa fie democratie". A sugerat sa mai asteptam putin, lucrurile se vor limpezi rapid. Ciudat, un om foarte inteligent si cult, cred ca a suferit mereu de lipsa unei anumite doze de nebunie si impulsivitate pe care eu, nefiind tot atat de cult ca dansul, mi-o pot permite.

3 comments:

  1. Cum, ca zici de Neckerman, imi vine si mie sa plec in Mozambic :))
    Pe mine ma facina cand auzeam povesti "de afara": sunt magazine imense, in care gasesti zeci de feluri de branza sau de paine.
    Iar eu nu intelegeam: adica branza de vaci, branza telemea si branza de burduf... ce alte zeci de soiuri de branza ar mai putea fi? Iar la paine stiam: alba, neagra si fara sare. Pur si simplu nu-mi imaginam nimic mai mult.

    ReplyDelete
  2. Primul meu pas afara a fost intr-o tabara in Polonia, apoi au urmat Egiptul si Israel. Am avut noroc sa vizitez mult din Europa inainte sa plec, iar cand dupa primul an de medicina m-am hotarat sa plec, am inceput cercetarile: am petrecut fiecare vara intr-o tara diferita luand cate un job legat de medicina dar mai pe departe si in fiecare tara am notat ce e pro si contra, cat de greu e de invatat limba, cat de greu e de echivalat medicina etc. Tarile au fost in ordine: UK, Belgia, Franta, Suedia si SUA. Din prima zi a vizitei in SUA am sters documentul din laptop cu pro-urile fiecarei tari si de toti banii mi-am cumparat cartile pentru USLME :)
    Iti recomand cartea "The Outliers - the story of success" care explica CAT din succesul nostru se datoreaza backgroundului - parinti, cultura, experiente (spoiler: MULT). Cred ca o s-o gasesti interesanta; daca decizi sa o citesti sa imi spui daca ti-a placut.

    ReplyDelete
  3. Tocmai am terminat-o, concluziile mâine ptr acum e miezul nopții :)

    ReplyDelete