Wednesday, March 3, 2010

Arta de a ajuta

Este admirabil sa ajuti, cand stii ce faci. Insa trebuie sa stii sa te opresti din a oferi ajutorul atunci cand acesta nu este in zona cunoscuta.

De unde pana unde postul asta? Let me explain:

Eram ieri prin oras, in ziua mea libera -se adunasera atat de multe chestii administrative marunte, incat am hotarat ca este necesara o zi. Cand, suna telefonul a treia oara cu un numar de peste mari si tari: maica-mea. Incepe o poveste lunga si trista, a unei prietene -"O stii pe X, nu? -hmmm, nuuu?!", care se pare ca are o masa intracraniana identificata recent. "Trebuie sa o ajuti, neaparat, au nevoie de o metoda noua de tratament, e numai la voi, te rog eu mult, e o fata deosebita, are 2 copii." Imi spune numele unei tehnici chirurgicale de care, sincer, nu auzisem in viata mea; respectivii ar dori sa beneficieze de aceasta. Ii spun: "imi pare rau, dar sincer habar nu am de asta, medicina e mare, nu poti stii orice, intreaba de ex un endocrinolog de nu stiu ce tratament ortopedic, o sa-ti spuna ca nu se baga ptr ca nu stie...". "Te rog eu mult, trebuie sa o ajuti, sa-i gasesti un centru care face asta, acolo la voi." Acolo la voi = un continent cu 300 mil de oameni si zeci de mii de clinici, e ca si cum ai spune "In America, prima la dreapta.".

Mai bag eu cateva texte, ca nu este etic sa fac asta, ca de fapt le-as da sperante desarte, ca le-as pierde timpul, ca imi stiu limita si nu doresc sa o depasesc, nici nu am cum in cateva zile/saptamani etc. Nimic! Cade bomba finala " pai trebuie sa le ajuti, ca d-asta esti ce esti si de asta te-am crescut!" Shit, oscilam intre a inchide telefonul, vreo 2 ani de non-communication, vreo replica super-taioasa, si a pierde ceva timp incercand sa gasesc unul care stie mai multe despre problema respectivei. Asta in situatia in care am si asa tone de chestii pe cap.

Am ales o situatie de compromis: "Acum, incerc. Dar daca mai faci promisiuni fara acoperire fara sa ai bunul simt sa ma consulti inainte, te las balta sa te descurci singura cu promisiunile tale". Bineinteles ca nu cred ca au habar ca sunt doar 80 de astfel de aparate pe planeta asta, ca o zi de spitalizare un US/Canada ptr unul fara asigurare costa mii, timp de aspteptare, zeci de forms etc.

Offf.....

No comments:

Post a Comment